Před vyjížďkou je nutné všechno zkontrolovat, přece jenom jakýkoliv problém je nepříjemný. Již jen pro naši bezpečnost je tento manévr nesmírně důležitý, a pokud se objeví něco, co zrovna se nám nelíbí, tak je třeba se na to podívat pořádně zblízka. Lepší bude oželet jeden den v přírodě nebo u vody, než pak ležet měsíce se zraněním, kterému jsme mohli předejít. To je ovšem ten horší příklad, také můžeme poměrně dost těžký stroj tlačit do nejbližšího servisu, pokud nemáme v záloze nějaký dobrý odtah. I to nám ale zabrání si v nejbližších dnech vyjet za dobrodružstvím.
Kontrola spojky je poměrně důležitý proces
Nebudeme si nalhávat, že bez spojky toho moc nenajedeme. Většinou již při jízdě poznáme, že něco není v pořádku, tak je lepší se zaměřit na poruchu. Spojka je prakticky velmi důležitý díl, který leží mezi motorem a převodovkou a musí je nejen plynule spojovat, ale další její úkol je přenášet pohyb z motoru, odlehčit převodovku, aby nám šlo snadněji zařadit. Nejběžnější spojka je na vstupní hřídeli převodovky a tak zvaný vnější koš, je zde kvůli převodu motoru. Nestačí k tomuto výkonu pouhá páčka a spojkové lanko, ale právě již zmíněný spojkový koš, kdy na jeho obvodu je kolo převodu – řetěz, řemen, ozubená kola, atd. Koš je propojen pružinami, které zachytávají různé rány.
Pokud je použit nekvalitní materiál na koši, tak lze vidět záseky od zabírajících lamel, které se nemohou volně pohybovat při vypínání spojky. Do koše jsou vloženy hnací lamely a pohybují se v drážce, jsou zároveň opatřeny třecím materiálem. Hnací jsou pak proloženy hnanými lamely, ty mají na sobě vnitřní ozubení a to zapadá do drážkování unášeče, který je pak následně spojen se vstupní hřídelí převodovky. Celý paket lamel je stlačován přítlačným talířem a drží je pěkně pohromadě. Ovšem i spojková lamela se může poškodit a je ji pak třeba vyměnit, aby tento proces fungoval bez jediné chybičky.
Vyplatí se kupovat jen kvalitní materiál
Prodávají se prakticky celé sady a to podle typu motocyklu. Kvalitní materiál samozřejmě poskytne jen tu nejlepší jízdu, prakticky i rychlejší a ostřejší záběr při rozjezdu, ovšem bude delší i životnost lamel. Důležité bude při výměně zkontrolovat pružiny, které se možná také vyplatí vyměnit. Co je ale nejdůležitější, nezapomenout lamely namočit minimálně na 12 hodin před montáží do olejové lázně.