Víte, co je šedivka?Mykologové asi namítnou, že to není žádná těžká hádanka. To je přeci muchomůrka, která se u nás hojně vyskytuje. A možná by dodali – pozor na záměnu s muchomůrkou tygrovanou. Pokud byste se ale zeptali nějakého prodejce elektrospotřebičů, dostali byste docela jinou odpověď. Ale varování před záměnou by tam bylo asi také.
Šedivka je značkové zboží, které k nám bylo dovezeno většinou
· z Německa
· nebo také Polska
· a nebylo tudíž určeno na náš trh.
Že se nic tak hrozného neděje?– Až do chvíle, kdy budete potřebovat zboží opravit v záruční lhůtě. Pak totiž nastane jeden problém.
Opravář udělá tři věci
1. podívá se na výrobní číslo
2. zakroutí hlavou
3. odejde.
Co se stalo?Nemáte právo na záruční opravu, protože výrobek u nás nemá co dělat. Můžete si ho nechat opravit na vlastní náklady. To je ale většinou dost drahé. Při poruše vnitřního zařízení počítejte tak s třetinou pořizovací ceny výrobku.
Jak se této situaci vyhnout? Docela snadno
Existují totiž tři typy prodejců.
1. Ten, co o tom ví a upozorní, že prodává šedivky. Pak se můžete sami rozhodnou, jestli nízká cena stojí za to riziko.
2. Ten, co o tom ví a nepoví. Nízkou prodejní cenu svádí na drobné poškození výrobku, který před tím obešel se šroubovákem.
3. Ten, co o tom neví. Jak je to možné? Obchodníci se šedým zbožím jsou vynalézaví. Nechají natisknout české návody, krabice olepí českými štítky a prodejci netuší, že se právě stali obětí podvodu a v nevědomosti ho dají dál.
Univerzální rada pro koncové prodejce i pro zákazníka je – zeptejte se autorizovaného servisu, jestli výrobní číslo je platné pro naši republiku.A máte jistotu. A pokud už jste naletěli, máte možnost do čtrnácti dnů od kupní smlouvy odstoupit. Jinak není dovolání žádné. Nejedná se o žádný trestný čin.